Bettina Love tar oss med på en tankevekkende reise gjennom personlig erfaring, forskning og historiske hendelser i sin bok 'We Want to Do More Than Survive'. Som en anerkjent pedagog presenterer hun en visjon for utdanningsrettferdighet inspirert av den opprørske ånden og metodene til avskaffelsesbevegelsen. Gjennom sitt livsarbeid med undervisning og forskning i urbane skoler argumenterer hun overbevisende for at lærere må belyse temaer som rasevold, undertrykkelse og hvordan man kan skape bærekraftige endringer i sine lokalsamfunn gjennom radikale sivile initiativ og bevegelser. Love påpeker at det amerikanske utdanningssystemet er avhengig av og profitterer på lidelsene til fargede barn. I stedet for å forsøke å reparere et defekt system, gir reformatorer i utdanningssektoren overlevelsesstrategier i form av eksamensteknikker, forkortelser, 'grit'-laboratorier og karakterutdanning, noe Love omtaler som det utdanningsmessige overlevelseskomplekset. For å avvikle dette komplekset og oppnå utdanningsfrihet, som går utover bare reform, må lærere, foreldre og samfunnsledere nærme seg utdanning med fantasi og innovasjon.