Becoming Pedagogue av Liselott (Sodertorn University Sweden) Olsson
Produktbeskrivelse
I boken 'Becoming Pedagogue' tar Liselott Olsson leseren med tilbake til utdanningens opprinnelse og undersøker dens betydning i dagens samfunn ved å forene filosofi med pedagogikk. Boken utforsker estetiske, etiske og politiske aspekter knyttet til barndom og utdanning, samt det virkelige innholdet i lærerens rolle. Gjennom denne utforskningen får pedagoger muligheten til å definere og utøve sitt yrke basert på historiske og intellektuelle røtter. Olsson reflekterer over praksis, vitenskap og kunnskapstradisjoner innen pedagogikk, og kombinerer dette med både abstrakte og formelle diskurser på alle nivåer. Hennes arbeid fremhever de reelle, utviklende og frie aspektene ved utdanningsopplevelser og hendelser. Ved å foreta en nær lesning av den franske filosofen Henri Bergsons hovedverk, samt historiske og samtids pedagogiske ressurser, inkludert pedagogikken utviklet i barnehagene i Reggio Emilia, Italia, utvikler Olsson en kritisk og kreativ metodologi. Denne metodologien analyserer ikke bare dagens utdanningssituasjon, men åpner også for nye pedagogiske alternativer. Med friske perspektiver og praktiske eksempler inviterer boken leseren til å reflektere over og engasjere seg i utdanningens framtid.