I "Beethoven's French Piano" tar forsker og utøver Tom Beghin leserne med på en spennende reise tilbake til en avgjørende periode i Ludwig van Beethovens arbeid. Boken er basert på Bruken av en replika av Beethovens Erard piano, som han anskaffet i 1803 fra Erard Frères-verkstedet i Paris. Ifølge en samtidsberetning ble Beethoven så betatt av dette franske pianot at han sammenlignet andre pianoer som 'søppel'. Til tross for sin beundring for lyden, oppdaget han at tangenterkvaliteten på det franske pianoet var mye tyngre enn det han var vant til fra de wienerbaserte pianoene. For å tilpasse seg dette, hyret han en lokal tekniker for å gjennomføre en rekke revisjoner, men resultatene ble ikke tilfredsstillende. I 1810 la Beethoven Erard-pianoet til side for godt. Boken undersøker Beethovens fascinasjon for fransk musikk og kultur og graver ned i hvordan dette preget hans komposisjoner. Hvilke spor av Erards piano kan finnes i hans berømte klaversonater som "Waldstein" og "Appassionata"? For å svare på dette har Beghin samarbeidet med et team av historikere og eksperter, som gir leseren dypere innsikt i denne fascinerende epoken i musikkhistorien.