I boken "Before Writing" presenterer Gunther Kress et radikalt nytt syn på fenomenet kultur og litteratur. Han argumenterer for en vesentlig endring av utdanningspraksisen ved å fokusere på det mangfoldet av objekter som barn alltid skaper, enten det er tegninger, utskjæringer eller collage. Gjennom en grundig analyse av disse handlingene, avdekker Kress prinsipper som viser den underliggende sammenhengen i barnas aktiviteter. Han utforsker hvordan disse handlingene gjør det mulig for barn å forme mening før de tilegner seg språk og skriving. Boken utfordrer dyptgripende vanlige antakelser om språk og litteratur, samt forholdet mellom tanke og handling. Denne diskusjonen plasseres i en kontekst der spesifikasjoner om de egenskapene og disposisjonene som er essensielle for barn som unge voksne, blir satt på prøve. Kress tar et modig steg mot å avsentralisere språk i pedagogisk teori og praksis og oppfordrer til en ny måte å tenke på grunnleggende elementer av læring.