Boken 'Begavede barnehagebarns læring – i teori og praksis' er et betydningsfullt verk basert på forfatterens omfattende forskning og erfaring som lærer og pedagogisk psykolog. Den fokuserer på begavede barn i alderen 3–6 år, men tematikk og innsikter har også relevans for begavede elever i småskolealder. Gjennom en grundig analyse av barnehagepedagogikk, allmennpedagogikk og pedagogisk psykologi, kaster forfatteren lys over vesentlige aspekter av begavede barnehagebarns sosiale læring og de personlige egenskapene som er avgjørende for deres sosiale og emosjonelle atferd. Boken diskuterer også hvordan det pedagogiske arbeidet med disse barna bør organiseres for å møte deres spesifikke behov. Med sine sentrale temaer gir verket viktig kunnskap til fagpersoner i barnehagen, slik at de bedre kan imøtekomme de sosiale, emosjonelle og kognitive utfordringene begavede barn kan stå overfor. Boken henvender seg ikke bare til studenter innen barnehagelærerutdanning og pedagogisk psykologi, men er også en nyttig ressurs for praktiserende pedagoger og barnehagelærere. Den har potensial til å engasjere en bredere leserkrets med interesse for tidlig barndomsutvikling og pedagogisk praksis.