Den andre utgaven av "Behavioral Economics: The Basics" gir en fyldig oppsummering av atferdsøkonomi, et felt som utnytter innsikter fra samfunnsvitenskapene, særlig psykologi, for å forklare menneskelig økonomisk atferd. Innsikter fra atferdsøkonomi brukes regelmessig, ikke bare for å forstå hvilke valg folk tar, men også for å påvirke dem. Målet kan være å hjelpe enkeltpersoner til å leve sunnere og mer velstående liv, eller å konvertere besøkende til betalende kunder. Boken er grundig revidert og oppdatert med aktuelle eksempler fra dagens hendelser, og gir en solid, men lettfattelig oversikt over feltet. Den begynner med å avdekke de psykologiske prosessene som ligger til grunn for de økonomiske vurderingene og beslutningene vi tar. Videre viser boken hvordan atferdsøkonomi bygger på noen eldre (filosofiske, politiske og moralske) ideer knyttet til økonomi, og i en viktig forstand er en moderne uttrykk for langvarige kritikker av tradisjonell økonomi. Den kontrasterer det neoklassiske økonomiske perspektivet.