Denne kontroversielle vitenskapen har angivelig revolusjonert økonomi. I århundrer har økonomi vært preget av ideen om at vi er rasjonelle individer som optimaliserer vår egen 'nytte'. Men på 1970-tallet viste psykologer at virkeligheten er langt mer komplisert. Vi har ikke alltid klart for oss hva vår egen nytte er, og vi bryr oss om andre mennesker enn oss selv. Vi er påvirkelige for ytre 'nudges', og i stedet for å være perfekt rasjonelle, er vi utsatt for 'kognitive skjevheter' som kan ha komplekse effekter på beslutningstaking, som for eksempel å glemme å forberede seg til pensjon. David Orrell dykker ned i funnene fra psykologi og nevrovitenskap som ryster økonomifaget - og som utnyttes av beslutningstakere og markedsførere for å påvirke alt fra hvordan vi handler mat, til hvordan vi adresserer samfunnsmessig lykke eller klimaendringer. Til slutt stiller han spørsmålet: Er atferdsøkonomi en vitenskapelig revolusjon, eller bare en vitenskapelig form for markedsføring?