I følge Nathaniel Tkacz har data, som tidligere var forbeholdt forskere og statistikere, blitt en sentral del av vår globale digitale økonomi. De former vår forståelse av alt fra verdien av profesjonelle idrettsutøvere til regjeringers etterretningsaktiviteter. Vi får ofte høre at de riktige dataene kan påvirke valg, forutsi kriminalitet, og forbedre både bedrifter, helse og beslutningstaking. I boken 'Being with Data' stiller Tkacz et grunnleggende spørsmål: Hvordan møter og opplever folk data? Han hevder at mange av våre interaksjoner med data skjer på en rutinemessig måte, gjennom formaterte visninger med spesifikke kognitive oppgaver. Hva data er, og hva de kan gjøre, avhenger i stor grad av hvordan de er formatert. For å virkelig forstå våre 'dataifiserte' samfunn, må vi derfor rette vårt fokus mot datamodi og kraften som ligger i formatene. Boken tar for seg ett slikt format: dashbordet. Gjennom en grundig analyse av dashbordets opprinnelse og anvendelse, gir Tkacz innsikt i hvordan vi kan navigere i den komplekse dataverdenen.