I løpet av 1800-tallet ble store teknologiske fremskritt som jernbaner, telegrafer, litografier, fotografier og masseperiodika avgjørende for å redusere avstandene mellom mennesker. Disse innovasjonene skapte nye og tilsynelatende nærmere, selv om sterkt medierte, sosiale relasjoner. Dette fenomenet var spesielt tydelig i forholdet mellom kjendiser og deres beundrere, samt ledere og deres tilhengere. I løpet av midten av århundret ble helter og kjendiser en ny og mektig sosial kraft. Nyvinningene innen trykking og visuelle medier gjorde det mulig for vanlige folk å identifisere seg med de berømte, å føle at de kjente helten, lederen eller 'stjernen', og å forestille seg at offentlige personer tilhørte deres private liv. Denne boken undersøker opprinnelsen til og naturen av moderne massemedier og kulturfenomenet knyttet til kjendiseri og berømmelse som de har bidratt til å skape. Ved å krysse fagfelt og nasjonale grenser, tar verket for seg kunstneriske kjendiser som Sarah Bernhardt, Lord Byron og Franz Liszt, samt karismatiske politiske figurer som Napoleon.