Montasjens forstyrrende kraft har ofte blitt oppfattet som en trussel mot akademiske framstillinger av den sosiale verden. I denne boken fremheves derimot det motsatte: at destabilisering av allminnelig oppfatning er en forutsetning for å overskride sosiale og kulturelle kategorier. Bidragsyterne—som inkluderer antropologer, filmskapere, fotografer og kuratorer—undersøker bruken av montage som et heuristisk verktøy for komparativ analyse innen antropologisk skriving, filmproduksjon og utstillingsdesign. De ser nærmere på fenomener som menneskelig persepsjon, hukommelse, visuell kunst, ritualer, tid og globalisering, og anvender montage for å omstrukturere vår grunnleggende forståelse av den sosiale virkeligheten. Videre antyder George E. Marcus i etterordet at kraften i montasjen, som denne boken belyser, ligger i dens evne til å åpne den reelle «forbrenningskammeret» i sosial teori ved å stille krav om kunnskap opp mot veien som er tatt for å nå disse påstandene.