I en tid der bedrifter investerer enorme beløp i anerkjennelsesprogrammer, anslår man at det blir brukt hele 27 milliarder dollar på ikke-kontante incentiver hvert år. Likevel rapporterer hele 65 prosent av de ansatte at de føler seg uanerkjent. Hvordan kan det ha seg at vi bruker så mye, men oppnår så lite? Cindy Ventrice peker på at få organisasjoner forstår hva som faktisk får en ansatt til å føle seg virkelig anerkjent. Utmerkelser, goder og privilegier motiverer ikke folk i stor nok grad; de arbeider ikke hardt for en plakett eller en parkeringsplass. Effektiv anerkjennelse må integreres i det daglige arbeidslivet, og de mest sentrale elementene er noe som ikke kan kvantifiseres: ros, takknemlighet, mulighet for vekst og respekt. Ventrice forklarer hva ledere må gjøre for å gjøre disse formene for belønning spesifikke, relevante og virkelig personlige – alle viktige aspekter av effektiv anerkjennelse. Hun belyser også betydningen av anerkjennelse blant kolleger og til og med selv-anerkjennelse, men i undersøkelse etter undersøkelse rapporterer ansatte at den anerkjennelsen de verdsetter mest, kommer fra sine ledere.