Iteration er en sentral del av produktutvikling, men alene er den ikke tilstrekkelig for å oppnå betydelige resultater. Boken "Radical Product Thinking" fremmer en systematisk tilnærming for å utvikle visjonære og banebrytende produkter. I motsetning til den utbredte oppfatningen av at stadig iterasjon vil føre til suksess, påpeker forfatteren R. Dutt at slike prosesser kun er så nyskapende som de underliggende løsningene som testes og forbedres. Uten en klar visjon og strategi kan produkter bli overlessede, fragmenterte og uten retning, ofte styrt av uvesentlige måleparametere. I "Radical Product Thinking" (RPT) føres produktutvikling av en definert visjon for den endringen som skal oppnås. Boken hjelper ledere med å nytenke de utfordringene de står overfor og å samle teamet sitt for å finne kreative løsninger gjennom fem sentrale elementer: Visjon, Strategi, Prioritering, Utførelse og Kultur. Dutt leder leserne gjennom disse elementene for å utvikle en klar prosess for produktutvikling.