I "The Heart of Innovation" samles fire eksperter innen innovasjon fra start-up miljøet, store bedrifter, ideelle organisasjoner og akademia for å avdekke hemmeligheten bak autentisk etterspørsel og hvordan man bygger vellykkede innovasjoner rundt dette. Mange innovatører står fast, uansett om de er klar over det eller ei. De ønsker at innovasjonene deres skal bli en del av kundenes, klientenes eller mottakernes hverdag. Men folk har allerede travle liv, og nye ideer samt oppfinnelser fører sjelden til merkbare endringer. Ved Center for Deliberate Innovation på Georgia Tech har forfatterne samarbeidet med mange oppstartsselskaper og store bedrifter og utviklet en unik metodologi som avdekker den 'sorte boksen' av autentisk etterspørsel. Denne metodologien viser hvordan innovatører kan lete etter, gjenkjenne og skape situasjoner for kundene sine som kan katalysere etterspørselen. Boken dykker også ned i forskjellene og utfordringene knyttet til tre typer innovasjon: inkrementelle forbedringer, transformasjon av selskaper, og radikal 'formativ' innovasjon.