Boken 'Betydningen av å møtes' tar for seg skolens rolle som en arena for både læring og menneskelig utvikling. Det er ikke bare essensielt å oppnå målbare læreutbytter; likså viktig er det at skolen fungerer som et samfunn hvor individer kan samhandle og vokse sammen. En av de fundamentale kompetansene i Fagfornyelsen er nettopp evnen til å kommunisere, samarbeide og delta aktivt i fellesskapet. Dette relasjonelle aspektet er prisverdig undersøkt av professor emeritus Ingrid Helleve, som har dedikert mange år til å forske på og formidle betydningen av relasjoner innenfor lærerutdanning og profesjon. I denne antologien sammenføres perspektivene fra flere eksperter på feltet, der relasjonsperspektivet står som et felles bindeledd. Bidragsyterne inkluderer anerkjente akademikere som Aslaug Grov Almås, Brita Bjørkelo, Dag Roness og Marit Ulvik, som alle bidrar med verdifulle innspill fra sine respektive fagfelt. Boken er et nødvendigvis tillegg til alle som ønsker å forstå mer om betydningen av samfunnsrelasjoner i utdanningssystemet.