Boken "Bildung" utforsker konseptet om moral og emosjonell modenhet. Begrepet, som ikke har en direkte oversettelse til engelsk, representerer også nødvendigheten av å besitte utdanning og kunnskap som er avgjørende for å kunne blomstre i samfunnet. Bildung er en individuell reise; det handler om å være dypt forankret i kultur og fellesskap, samtidig som man har autonomi til å skape sin egen vei i livet. Begrepets røtter kan spores tilbake til slutten av 1770-tallet, da tyske filosofer begynte å undersøke bildung som en sekulær form for indre utvikling, noe som fikk stor oppslutning blant borgerskapet. I Danmark oppdaget en prest på 1830-tallet at bøndene også trengte bildung. Han foreslo en ny skoleform: folkehøgskolen. I 1851 utviklet den danske læreren Christen Kold en metode for undervisning der unge gårdsarbeidere lærte å tenke selvstendig. Gjennom gripende historier og åpen dialog fikk han oppmerksomheten deres og kunne deretter introdusere dem for nye landbruksteknikker, vitenskap, filosofi, historie, religion, litteratur, økonomisk teori og statsvitenskap.