Bill Viola har vært en banebrytende skikkelse innen videokunst siden han begynte å produsere videoverk på tidlig 1970-tall. Han har med sitt gripende og velkonstruerte uttrykk fanget publikums oppmerksomhet og er i dag ansett som en av de mest anerkjente utøverne innen dette kunstneriske mediet. Denne boken er den første monografien som belyser hele Viola sin karriere, fra hans utdanning i New York, til de tidligste store filmene hans som skildrer mirager i Sahara-ørkenen og medisinske bilder fra sykehus. I tillegg dekker den hans retrospektiv på Whitney Museum of American Art i 1997, samt hans nyere installasjoner i storbyer som Venezia, New York, Tokyo, London, og Berlin. John G. Hanhardt fremhever de sentrale visuelle, litterære og åndelige påvirkningene på Violas verk, samt hans endrede tilnærming til filmmediumet som en respons på teknologiske fremskritt. I boken er det også illustrasjoner av Violas mest betydningsfulle verk, inkludert 'Information' (1973), 'The Passing' (1991), 'The Greeting' (1995), 'Going Forth by Day' (2002), og 'Martyrs', filmen fra 2014 som ble bestilt for St.