Hvorfor Olympiader? Mange aktive matematikere forteller oss at resultater innen feltet oppnås etter lang erfaring og dyp kjennskap til matematiske objekter. Utvikling skjer langsomt og kollektivt, og glimt av inspirasjon er kun små pauser i periodene med konstant innsats. I kontrast til dette krever olympiad-miljøet en relativt kort, men intens konsentrasjon. Deltakerne må være i stand til å oppnå raske innblikk på spesifikke anledninger og utføre isolert, men fokusert arbeid. Det er interessant å merke seg at mange som deltar i matematiske olympiader ofte blir første klasses matematikere eller forskere og legger stor vekt på sine tidlige olympiade-erfaringer. For mange av dem fungerer olympiadeoppgavene som en innføring, et glimt inn i matematikks verden som ikke er tilgjengelig i vanlige klasseromsopplegg. En god olympiadeoppgave fanger i miniatyr prosessen med å skape matematikk. Alt er der: perioden med fordypning i situasjonen, den stille granskningen av mulige tilnærminger, og utforskningen av komplekse problemstillinger.