I denne boken, "Polychromie architecturale", undersøker Arthur Rüegg det betydningsfulle bidraget fra Le Corbusier til fargebruk i arkitektur gjennom hans to fargekolleksjoner utviklet for Salubra tapetfirma. Den første kolleksjonen, "Clavier de couleurs", ble designet i 1931 og består av 43 distinkte farger, mens den andre, fra 1959, inkluderer 20 farger. Le Corbusier, en mester i både arkitektur og maleri, gikk lenger enn bare å tilby et utvalg av farger. Han organiserte fargetonene på 12 prøvekort på en innovativ måte, slik at brukeren kunne variere og kombinere tre eller fem farger ved hjelp av en glidefunksjon. Hvert kort representerer et unikt fargesystem designet for å oppnå spesifikke romlige effekter. Dette verket fungerer ikke bare som et nyttig redskap, men også som et testament til den puristiske farge teorien; det er en grunnleggende referanse og et uvurderlig hjelpemiddel for alle som arbeider med farge, enten i teori eller praksis. Rüegg dykker også inn i betydningen av disse kolleksjonene for utviklingen av moderne arkitektur, og i epilogen til denne tredje utgaven presenterer han viktige resultater fra spesialistforskning de siste tjue årene.