"Slaying Dragons" er et mikro-RPG som utforsker temaene tillit, motgang, konsekvenser og konfrontasjon med egne svakheter. Dette er et spill der spilleren, på en metaforisk måte, må overvinne sine indre "drager". Det er ingen tvil om at du vil lykkes; du vil gjøre reisen til beistets hules inngang, oppdage skjulte hemmeligheter og endelig felle dragen. Det som virkelig betyr noe, er hva du vil lære om deg selv underveis, og hvilken pris du må betale for veksten din. Spillet involverer å ta turer med å fortelle om fantastiske hindringer for hverandre, samtidig som man skildrer hvordan man overkommer disse hindringene og pådrar seg konsekvenser i prosessen. Terningene brukes til å bestemme hvilken type konsekvens man får – enten positiv eller negativ – men de avgjør aldri hvor effektiv man er. Nøkkelscener i spillet inkluderer leirbål, der de fremtidige heltene møter følelsene sine direkte og stiller hverandre de store spørsmålene: "Hvorfor er jeg her?", "Hvordan fortsetter man å gå?", og "Hva er egentlig problemet ditt?".