I sin banebrytende samling "Ticking Stripe" utforsker den anerkjente matematikeren og komponisten Spencer Gerhardt sammenhenger mellom kontinuitet og konstruksjon innen matematikk, minimalistisk musikk og samtidskunst. Boken presenterer en serie essays som gir en dypdykkende analyse av den New York-baserte avantgarden fra 1960-tallet, med fokus på banebrytende kunstnere som La Monte Young, Marian Zazeela, Catherine Christer Hennix, Henry Flynt og Tony Conrad. Gerhardt knytter sammen ånden til L.E.J. Brouwer, en matematiker kjent for sin intuisjonistiske tilnærming til kontinuitet, med ambisjonene til minimalistiske pionerer som utforsket vedvarende konstruksjoner, idealiserte introspektive prosesser og konseptuell verdensbygging, samtidig som de tok hensyn til en rekke filosofiske, vitenskapelige og åndelige problemstillinger. Dette verket er sterkt preget av Gerhardts egne erfaringer og forskning, noe som gir en unik innsikt i de tverrfaglige forbindelsene mellom disse feltene.