I denne nyskapende omtolkningen av sjangeren og dens etablerte kanon, undersøker Emily Horton hvordan dengotisk fiksjon har fått nye perspektiver i moderne britisk litteratur. Hun avdekker hvordan begreper som det monsteraktige, spektret og det uhyggelige belyser de usikre, ujevne og sårbare opplevelsene av livet i det 21.århundre. Gjennom lesninger av moderne gotisk fiksjon av forfattere som Helen Oyeyemi, Kazuo Ishiguro, Sarah Moss, Patrick McGrath og M.R. Carey, så vel som forfattere som tidligere ikke har vært plassert i denne kategorien, som Brian Chikwava, Chloe Aridjis og Mohsin Hamid, belyser Horton hvordan moderne skribenter har engasjert seg i og gjenlest det gotiske for å adressere de kulturelle bekymringene som oppstår under neokolonial og nyliberal styring. Temaer som terrorisme, migrasjon, hjemløshet, rasisme og klimaendringer er alle sentrale i denne diskusjonen. Ved å implementere nye metoder for diasporisk og tverrfaglig kritisk teori, fokuserer boken på de voldelige dimensjonene av dagens liv, og setter den gotiske estetikken i et nytt lys.