«Acting Lessons for Teachers» gir en solid teoretisk grunnlag for de pedagogiske fordelene ved entusiastisk undervisning. Enkelt sagt, elever er mer engasjerte, oppfører seg bedre og lærer mer fra lærere som underviser med entusiasme. Denne entusiasmen kan være smittsom og skape et mer dynamisk læringsmiljø. Klasseromsdynamikken kan sammenlignes med teaterets, der forholdet mellom taler og tilhørere er essensielt. Boken gir lærere en modell for å inkorporere ferdigheter og strategier fra skuespillerkunsten, som kan bidra til å formidle mer entusiasme for både stoffet og elevene. Her presenteres konkrete beskrivelser av spesifikke skuespillerstrategier som vil være til nytte for læreren, inkludert fysisk og vokal animasjon, rollelek, strategiske innganger og utganger, humor, rekvisitter, spenning og overraskelse, samt kreativ bruk av rommet. Spesiell oppmerksomhet gis til den potensielle fordelen av undervisningsteknologi som en moderne rekvisitt. Strategiene forklares i lys av deres praktiske anvendelse i klasserommet.