Stanislavski var den første som skisserte en systematisk tilnærming for å bruke våre erfaringer, fantasi og observasjon til å skape troverdig skuespill. 150 år etter hans fødsel er hans metode mer utbredt og undervist over hele verden, men den blir fortsatt ofte avvist, misforstått og feilaktig anvendt. I boken 'Acting Stanislavski' gir John Gillett en klar, tilgjengelig og omfattende fremstilling av Stanislavski-tilnærmingen, fra skuespillerens trening til den endelige forestillingen. Boken utforsker blant annet: letthet og fokus, handlingens natur, interaksjon og mål, den imaginære virkeligheten, sanser og følelser, aktiv analyse av tekst, samt fysisk og vokal uttrykk for karakteren. Gillett setter skuespilleren inn i konteksten av både trening og bransjen. Ved å trekke på Stanislavskis hovedverker, både i engelsk oversettelse, og på opptegnelser fra hans regi-prosess og avsluttende klasser, avmystifiserer 'Acting Stanislavski' termer og konsepter. Boken er laget for skuespillere, fra et skuespillerperspektiv, og tilbyr mange praktiske øvelser og eksempler som er uvurderlige for enhver som ønsker å fordype seg i hans metode.