I boken 'African American Perspectives in Musical Theatre' tar Eric M. Glover leserne med på en grundig reise gjennom den ofte oversette rollen den 'svarte musikalen' har spilt i utviklingen av musikalteater, fra slaveritiden til moderne produksjoner. Glover utforsker et bredt spekter av representasjoner av afroamerikanske perspektiver i musikalsk teater, med eksempler som spenner fra Pauline Elizabeth Hopkins' musikal 'Peculiar Sam' fra 1879 til Lynn Nottages 'MJ' fra 2021. Gjennom nøye analyser av betydningsfulle verk og kunstnere, deriblant Eubie Blake, Pauline Elizabeth Hopkins og Charlie Smalls, gir Glover innsikt i hvordan den 'svarte musikalen' ikke bare eksisterer, men også har bidratt til sjangerens utvikling. Boken undersøker også tematikker som blackface minstrelsy, 'Chitlin Circuit', ikke-tradisjonell casting og yellowface, og belyser likheter og ulikheter mellom forskjellige narrativ sub-sjangre som ballett, musikal-komedie, opera, musikalspill og revue. Med utgangspunkt i sin erfaring som lærer av svart musikalsk teater ved et konservatorium og innenfor humaniora, gir Glover en unik kombinert teoretisk og praktisk tilnærming til denne essensielle delen av teaterhistorien.