Alejandro Jodorowsky er en bemerkelsesverdig skikkelse innen filmverdenen. I en alder av 90 år fortsetter han å lage filmer og har oppnådd status som et kulturelt fenomen som har inspirert en rekke andre kunstnere, inkludert John Waters og Yoko Ono. Jodorowskys omfattende virke har tidligere blitt oppfattet som fragmentert og tilfeldig, men William Egginton argumenterer for at hans skrifter, teaterarbeid, mime og filmer, samt den terapeutiske praksisen han kaller psykomagi, alle kan knyttes sammen for å danne et filosofisk grunnlag som underbygger hans filmkunst. Egginton analyserer hvordan Jodorowskys arbeid inkorporerer surrealistiske elementer samt tenkere som Lacan, Kant, Hegel og Žižek, og viser hvordan de tilsynelatende forskjellige filmene hans er sammenkoblet gjennom tolkende praksiser som har grunnleggende likhetstrekk med lacansk psykoanalyse. Gjennom case-studier av Jodorowskys kultfilmer som 'El Topo', 'Fando y Lis' og 'Holy Mountain', gir denne boken en unik innsikt i en filmskaper hvis arbeid har vært notorisk vanskelig å analysere.