Basert på over ti års forskning, presenterer "All Students Can Succeed" en grundig gjennomgang av forskning knyttet til Direct Instruction (DI), en høyt strukturert undervisningsmetode som bygger på antakelsen om at alle elever kan lære hvis de får riktig instruksjon. Forfatterne identifiserer over 500 forskningsrapporter publisert de siste 50 årene, som omfatter nesten 4 000 effektstørrelser, noe som utvilsomt er den største metaanalysen av en enkelt undervisningsmetode som noensinne er publisert. Omfattende statistiske analyser viser at estimater for DI's effektivitet er konsistente over tid, med ulike forskningsmetoder, i forskjellige skolemiljøer, og for elever fra alle typer bakgrunner, samt i sammenligninger med ulike programmer, inkludert både akademiske og ikke-akademiske utfall som elevenes selvtillit. Effektene er betydelig sterkere enn de som er rapportert for andre læreplaner. Når elever får mer tid med DI, og lærere følger programmene som planlagt, blir effektene enda tydeligere.