Fra sitt banebrytende verk 'Eros the Bittersweet' (1986) til det eksperimentelle 'Float' (2016), 'Bakkhai' (2017) og 'Norma Jeane Baker of Troy' (2019), har Anne Carsons engasjement med antikken hatt en betydelig innflytelse på generasjoner av lesere, både innenfor og utenfor akademia. Hennes suksess kan tilskrives den varierte omfanget av hennes klassisk orienterte verk, som hun re-ønsker på tvers av ulike medier og sjangre. Like viktig som dette er hennes profil som klassiker. I denne rollen nekter Carson konsekvent å tilpasse seg de etablerte konvensjonene og praksisene i sitt fagfelt, og favoriserer en lesemåte av klassisk litteratur som åpner for både tolkning og kreativ frihet. Fra et multifasettert, tverrfaglig perspektiv utforsker denne boken den kunnskapsrike udisiplinerte tilnærmingen til Carsons klassisisme, slik den fremtrer i hennes poesi, oversettelser, essays og visuell kunst. Forfatterens klassisisme kan ikke reduseres til en enkelt visjon, og boken argumenterer for at den bør nærmes med en åpen og fleksibel tilnærming.