Siden filmens tidlige dager har litterære tilpasninger gitt filmene sine historier, og vi bruker litterære begreper som metafor, metonymi og synekdoke for å beskrive visuelle elementer. Men det finnes en annen tilnærming til film, nemlig gjennom dens forhold til de visuelle kunstene – først og fremst malekunsten, som er den eldste av kunstformene. "Art History for Filmmakers" er en inspirerende veiledning til hvordan kunstbilder kan benyttes av filmskapere for å etablere tidsmessige detaljer, samt å lære om komposisjon, fargeteori og belysning. Boken undersøker nøkkeløyeblikkene i utviklingen av vestlig malekunst, og hvordan disse har blitt en del av den vestlige visuelle kulturen som kinoen springer ut fra. Den går videre med å utforske hvordan malerier kan være representative for ulike sjangere, slik som skrekk, sex, vold, realisme og fantasi, samt hvordan bildene i disse maleriene knytter seg til film. Innblikk fra forskjellige casestudier avdekker sammenhenger mellom kunst og kino gjennom verkene til syv høyt profilerte filmskapere, inkludert Peter.