Å gjennomføre forskning som en nybegynner innen lærerforskning kan være en utfordrende oppgave. Boken «Becoming a Teacher-Researcher: A Guide to Your Research Journey» fungerer som en verdifull veiviser for å navigere denne reisen. Denne boken gir avgjørende innsikter fra 18 erfarne lærerforskere om hvert steg i forskningsprosessen, fra utviklingen av forskningsspørsmål og konseptuelle rammer, til innsamling av data, analyse og vurdering av etiske spørsmål. Tematikken som blir belyst inkluderer: Hvordan utvikler man presisjon og klarhet i søket etter svar på forskningsspørsmål? Hvorfor er det nødvendig med en konseptuell ramme? Hvordan kan man håndtere maktubalanse mellom forskeren og deltakerne? Hvordan velger man et passende verktøy for datainnsamling? Hvilke forskningsverktøy kan være aktuelle å bruke med barn i skolealder? Hvordan takler man etiske problemstillinger i forbindelse med nettbasert forskning? Hver bidragsyter evaluerer hva som kreves på hvert spesifikt punkt i forskningsreisen, og tilbyr kollegastøtte og veiledning fra forfatterteamet som deler sine erfaringer.