Boken "Between Reality and Documentary" dykker ned i fremstillinger av palestinske flyktninger i Gaza, og tar for seg både koloniale, humanitære og palestinske dokumentarfilmer frem til Oslo-avtalen i 1993. I boken undersøkes en rekke filmarkiver fra denne perioden, inkludert British Pathé, nyhetsrevyene, samt dokumentarer laget av Quakere og UNRWA, i tillegg til palestinsk motstandskinematografi. British Pathé fungerer som et viktig vindu inn i den bredere koloniale fremstillingen av de urfolkspalestinske folka i britisk mandatperiode, mens nyhetsrevyene gir et innblikk i situasjonen til de palestinske flyktningene i Gaza etter Israels erklæring. I likhet med dette sammenlignes humanitære dokumentarer med fokus på Gaza laget av Quakere og UNRWA. De avsluttende kapitlene følger utviklingen av motstridende dokumentarfilmproduksjon fra revolusjonskinoen (1968-1982) til fredsavtalen i 1993. Gjennom nøye audiovisuelle og tekstlige analyser, forankret i et historisk og kontekstuelt perspektiv, utforsker Shahd Abusalama teknikkene som benyttes for å presentere emancipatoriske framstillinger.