Boken "British Musical Theatre Since 1950" gir en kritisk innføring i utviklingen av britisk musikalteater etter krigen, og skiller seg ut ved å vurdere sjangeren innenfor rammene av britisk populærkultur, snarere enn å benytte et amerikansk perspektiv. Forfatteren plasserer musikkteateret i den historiske konteksten av det britiske samfunnet etter krigen, noe som gir en dypere forståelse av hvordan viktige sociokulturelle øyeblikk har blitt formidlet gjennom ulike former for musikal. Innledningskapitlene undersøker hvordan britiske musikaler har reagert på sosiale endringer og de populerte teater- og musikkformene de har utviklet seg fra, samt deres originalitet i å finne nye narrative strategier siden 1970-tallet. Boken inkluderer nære analyser av tolv sentrale verker, fra tidlige klassikere som "Salad Days" (1954) og "Oliver!" (1960) til globale suksesser som "Les Misérables" (1985) og "The Phantom of the Opera" (1986), og strekker seg også til de nyeste kritiker- og publikumssuksessene som "Matilda" (2011). Videre analyseres populære britiske favoritter som "Blood Brothers" (1983) og kultshow som "The Rocky Horror Show".