Catherine the Great and the Culture of Celebrity in the Eighteenth Century
Produktbeskrivelse
Denne originale studien gir en grundig analyse av Katarina den stores berømmelse før begrepet 'kjendis' ble populært, og hvordan kjønn, makt og skandale har bidratt til å gjøre henne til en kommersiell suksess. I 1762, da Katarina II styrtet sin ektemann for å ta tronen i Det russiske imperiet, opplevde hun umiddelbar berømmelse i europeiske regioner langt unna hennes egne områder, noe som passet perfekt inn i den nye diskursen omkring moderne kjendiseri, og som snart begynte å forme dette fenomenet. "Catherine the Great and the Culture of Celebrity in the Eighteenth Century" viser at Katarina i løpet av de påfølgende 35 årene var en del av en klassisk trio av tyske kjendisfaktorer: en fascinerende sentrumsskikkelse, omfattende medier, og et engasjert publikum. Ruth P. Dawson avdekker hvordan forfattere, grafikere, avisredaktører, dramatikere og andre medieaktører i det 18. århundre arbeidet hardt for å skape salgbare fremstillinger av keiserinnen. Publikummere av ikke-elite lesere, seere og lyttere satte stor pris på de resulterende produktene. Boken presenterer lang tid neglisjerte materielle bevis som utforsker dette komplekse samspillet mellom kjendiseri og kultur i Europa på 1700-tallet.