Celebrity Chefs, Food Media and the Politics of Eating
Produktbeskrivelse
I sitt arbeid innen både matstudier og mediestudier, undersøker Joanne Hollows hvordan kjendiskokker påvirker vår oppfatning av mat, samt hvordan vi lager, handler og spiser. Hun belyser hvordan kjendiskokkene har høyet seg frem i både restaurant- og mediebransjen, og har gjort figurer som Jamie Oliver og Gordon Ramsay til globale ikoner. I tillegg viser hun hvordan blogger og YouTube har muliggjort fremveksten av nye typer matpersonligheter, som Deliciously Ella og BOSH! Boken gir ikke bare en verdifull innføring i eksisterende forskning på kjendiskokker, men bruker også casestudier for å analysere hvordan disse kokkene former matvaner og bredere sosiale, politiske og kulturelle trender. Hollows undersøker deres innflytelse på ideene om veganisme, sunn mat og Covid-19-pandemien, samt hvordan deres råd er knyttet til spørsmål om klasse, kjønn og rase. Hun fremhever også hvordan kjendiskokker som Jamie Oliver, Hugh Fearnley-Whittingstall, Nadiya Hussain og Jack Monroe har utviklet seg til å bli mataktivister og forkjempere for endring.