Boken 'Children’s Publishing in Cold War France' undersøker historien om sensurlover under den kalde krigen og deres påvirkning på den franske barnebokutgivelsen. I fokus står forlaget Hachette, som dominerte det nye landskapet preget av overvåkning og kontroll. Gjennom omfattende flerspråklige arkivmaterialer, inkludert juridiske og forretningsdokumenter samt filer fra det amerikanske utenriksdepartementet, kartlegger Sophie Heywood både den franske kommunistpartiets (PCF) og anti-tegneserieaktivistenes innsats for å stoppe amerikansk 'propaganda' fra å nå barna, samt Hachettes strategiske og redaksjonelle respons på disse utfordringene. Boken dekker hendelser som kampanjen mot det globale mediefenomenet Tarzan, hvordan den kalde krigen påvirket Hachettes utgivelser av Disney-bøker og tegneserier på fransk, og den kreative prosessen med selv-sensur i oversettelser av seriefiksjon som Nancy Drew og De fem. Dette er en grundig studie av hvordan politiske alvorligheter påvirket barnelitteraturen i Frankrike, og hvordan forlagene navigerte i en kompleks virkelighet.