Christopher Nolan er en av Hollywoods mest anerkjente manusforfattere og regissører, kjent for blockbuster-filmer som 'The Dark Knight' og 'The Dark Knight Rises', samt mer kunstneriske verker som 'Memento' og 'Inception'. Bak hans enorme kommersielle suksess ligger imidlertid en dypere sensibilitet som stiller spørsmål ved menneskelig kunnskap, tiltrekningen av utseende fremfor realitet, og den latente uordenen i samtidsamfunnet. Denne anerkjennelsen av det sinistere skylder i stor grad filosofi, spesielt moderne tenkere som Friedrich Nietzsche, Sigmund Freud og Jacques Derrida. Robbie Goh tar en tematisk tilnærming til Nolans verk og undersøker hvordan regissørens postmodernistiske tendenser kommer til uttrykk gjennom ikke-lineær narrasjon, kausal agnostisisme, trusselen om sosial anarki og den hyppige bruken av mise en abyme. Parallelt med disse temaene finner vi fortellinger om heltemot, moralsk ansvar og menneskelig valgfrihet. For Goh representerer Nolan en 'motvillig postmodernist'. Hans filmer reflekterer det moderne samfunnets kynisme, men samtidig peker de på håpet og verdien av menneskelig valg.