Boken "Klimaendringsutdanning: Nytenking av fremtiden med alternative fortellingsformer" presenterer nyskapende metoder for undervisning om klimaendringer gjennom fortellinger som resonnerer med dagens studenter. Denne inkluderer sjangere som klimafiksjon, protestpoesi, skrekk- og dokumentarfilmer, videospill og sosiale medier. Fortellingene fungerer som eksempler, som utforsker temaer fra romsøppel til byplanlegging og rask mote, og gir inngangsporter til å undersøke spesifikke aspekter av klimavitenskap, inkludert de lokale og globale konsekvensene av en oppvarmet planet. Hvert kapittel inneholder analyser og strategier for å fremme klimakunnskap (og romkunnskap) gjennom forståelse, empati og handlingskraft. Bidragsytere oppfordrer undervisere til å imøtekomme studentenes ønsker om en omfattende K–12 klimaopplæring ved å tilpasse pedagogikken til virkelige utfordringer, og forberede studenter som forstår de mange urettferdighetene knyttet til klimakrisen og som føler seg styrket til å møte disse utfordringene. Bidragsyterne fra hele verden deler sine unike perspektiver.