Den fleksible teksten i "Concise Guide to Information Literacy" kan benyttes som grunnlag for kurs i informasjonskompetanse, eller som et supplement og grunnleggende forskningsguide i ulike fag. Den fungerer både som lærebok for studenter og som en instruksjonsreferanse for lærere. Denne korte, men informative boken gir innsikt i hva informasjonskompetanse er, og hvorfor det er en viktig ferdighet å utvikle. Forfatterne Scott Lanning og Caitlin Gerrity legger vekt på utvikling av ferdigheter og atferd som har en positiv innvirkning på informasjonsprosessen. Leserne lærer blant annet å evaluere og bruke informasjon, samt å utforske, analysere og skape. Den tredje utgaven av boken er oppdatert for å inkludere de nye standardene fra AASL. Den presenterer ny informasjon om verdien av nysgjerrighet og valg i forskningsprosessen, introduserer en ny modell for forskningsprosessen kalt Reflective Inquiry Model, og oppdaterer Decision Points Information Seeking Model, som beskriver hvordan studenter velger å anvende ressurser i sin forskning.