Mediekommunikasjon gjennomgår for tiden en dramatisk forandring. Boken "Contemporary Media Stylistics" tar for seg de nyeste stilistiske rammeverkene som utforsker ulike og endrede former for media. Denne samlevolumet presenterer fersk og fremvoksende forskning innen det ekspanderende feltet media-stilistik, hvor det legges vekt på et mangfold av metoder, multimodale kilder og et bredt spekter av temaer. Fra Twitter og Zooniverse til Twilight og Mommy Blogs, kartlegger boken nytt intellektuelt terreng og fremhever et stort omfang av perspektiver, samlet av ledende forskere Helen Ringrow og Stephen Pihlaja. Bidragsyterne tar for seg emner som utfordrer de tradisjonelle oppfatningene og konseptualiseringene av 'media', samt konsekvensene av teknologiske muligheter for utviklingen av medieproduksjon og -konsum. Det legges særlig vekt på hvordan dagens mediekontekster kompliserer og utfordrer de tradisjonelle mediemodellene, og tilbyr innovative og unike måter å nærme seg diskurs innen disse kontekstene.