Denne åpne samlingen bringer sammen et internasjonalt panel av praktikere og forskere som undersøker Coralines plass i animasjonens historie og kultur. Boken analyserer filmens politiske elementer og utforsker dens rolle i den teknologiske og estetiske utviklingen av mediet. Coraline, regissert av Henry Selick i 2009, markerer debuten til stop-motion-studioet LAIKA og er basert på den populære barneboken skrevet av den britiske forfatteren Neil Gaiman. Filmen fremhever en global interesse for stop-motion animasjon og representerer både et kulturelt fenomen på internasjonalt nivå og et gjennombrudd i den teknologiske utviklingen av håndverket. Denne boken feirer stop motion som en unik og varig kunstform, i tillegg til dens evne til å tilpasse seg kulturelle, politiske og teknologiske endringer samt skiftende kritiske og publikumsmessige krav. Verket er delt inn i tre deler, der kapitlene plasserer Coraline innenfor et sammenvevd nettverk av historiske, industrielle, diskursive, teoretiske og kulturelle kontekster.