Cure av Dr. Dominic Lash gir en grundig analyse av Kiyoshi Kurosawas psykologiske skrekkfilm fra 1997, der en detektiv (spilt av Koji Yakusho) undersøker en rekke grufulle mord i Tokyo, der hver enkelt ofre har et 'X' gravert i nakken. Lash belyser filmens temaer, sjangermessige konvensjoner, filmteknikk, redigering, mise-en-scène, lyd og dens arv. Han fremhever den unike balansen mellom presisjon og en vedvarende og målrettet tvetydighet. I sin analyse plasserer han Cure i flere kontekster; først som Kurosawas 'gjennombruddsfilm' etter et tiår med for det meste direkte til video-produksjoner, deretter i sammenheng med J-Horror-bølgen som oppsto på slutten av 1990-tallet og tidlig 2000-tall. Gjennom en nært lesning av nøkkelscenene i Cure, spesielt den avsluttende scenen, undersøker Lash motivasjonen bak Kurosawas motstand mot en entydig oppløsning. Han argumenterer for at, på samme måte som filmens hypnotistantagonist, Mamiya, utfordrer Cure noen av våre grunnleggende oppfatninger.