Denne oppdaterte tredje utgaven av boken 'Curriculum: From Theory to Practice' gir en grundig innføring i læreplanteori og dens forbindelse til klasseromspraksis. Wesley Null bygger videre på nylige utviklinger innen feltet, samtidig som han opprettholder en unik struktur som organiserer læreplanfeltet i fem tradisjoner: systematisk, eksistensiell, radikal, pragmatisk og deliberativ. I boken diskuterer Null de filosofiske grunnlagene for læreplanen, samt historiske og nåværende skikkelser som har formet hver tradisjon. Denne tredje utgaven har fått utvidet innhold for å inkludere figurer som ikke var til stede i tidligere utgaver, og for å ta tak i de raske endringene i vårt demokratiske samfunn, samtidig som den skisserer en vei mot inkludering og kloke beslutningstaking. Etter hvert kapittel som omhandler de fem perspektivene, presenterer Null casestudier som beskriver realistiske og spesifikke læringsproblemer som ofte oppstår i utdanningsinstitusjoner på alle nivåer. Boken er nyttig for både forskere og praktikere innen utdanning.