Med den økende populariteten til manga og anime over hele verden har mange begynt å bruke det japanske begrepet 'otaku' for å betegne fans av slike medier. Tilknytningen til manga og anime kan virke åpenbar, men en overfladisk forståelse av begrepet kan ofte skjule de komplekse debattene som eksisterer innen mediefandom i Japan, siden begrepet 'otaku' først ble introdusert i den nisjebaserte publikasjonen Manga Burikko i 1983. "Debating Otaku in Contemporary Japan" utfordrer trivialiserende oppfatninger om 'otaku' ved å undersøke begrepets historiske kontekst, som ofte brukes for å identifisere og begrense problematiske ungdommer, forbrukere og fan-kulturer i Japan. Boken inneholder flere kapitler, hvorav mange er oversatt fra japansk og tilgjengelig på engelsk for første gang, og inkluderer et forord skrevet av Otsuka Eiji, tidligere redaktør av Manga Burikko. Kapitlene utforsker viktige øyeblikk i den utviklende diskursen rundt 'otaku' i Japan. I stedet for å presentere en ensartet og triumferende narrativ om overgangen fra subkultur til mainstream, tilbyr denne redigerte volumet en mer nyansert fremstilling av de ulike perspektivene som preger diskusjonen om 'otaku' i samtiden.