Sosiologiske forskningsmetoder utgjør en sentral del av undervisningen på alle nivåer. Imidlertid opplever mange kurs å ikke nå sitt fulle potensial, ofte på grunn av mangel på effektive lærebøker eller misnøye hos studentene over overdreven fokus på kompliserte statistiske metoder. Gerry Roses nyeste bok, "Deciphering Sociological Research", tar sikte på å løse disse utfordringene. Denne boka fungerer som et komplett undervisningskurs, med en klar begrunnelse og en distinkt tilnærming til emnet, fri for epistemologiske eller normative polemikker. Gjennom analysen av tolv publiserte forskningsartikler, som er inkludert i boka, presenteres en systematisk avkoding av forskning knyttet til sentrale problemstillinger innen metodologi. De første ni kapitlene tar for seg hovedtemaene innen forskningsmetoder, inkludert begreper og indikatorer, utvalg, dataanalyse, samt forholdet mellom teori og bevis. Boka balanserer utfordringene ved kvantitative data med en grundig behandling av kvalitative data og feltstudier. Disse artiklene er forkortede versjoner av førsteklasses forskning, nøye utvalgt for å gi leseren en omfattende forståelse av metodologiske prinsipper.