Boken "Deweyan Transactionalism in Education" er et utforskende verk som belyser John Deweys konsept om transaksjonalismen, et perspektiv som mange innen utdanningsfilosofi ofte overser. Til tross for at dette konseptet har vært en underliggende faktor i mye av Deweys tenkning siden slutten av 1890-tallet, er det fortsatt lite kjent blant pedagogiske teoretikere. Denne boka, skrevet av akademikere fra Belgia, Italia, Norge, Sverige og USA, presenterer hvordan transaksjonalismen kan gi oss en helt ny forståelse av undervisning og læring, samt individet og den sosiale og kulturelle dimensjonen av utdanning og pedagogisk forskning. Bidragsyterne viser hvordan konseptet utfordrer etablerte dualismer som sinn versus kropp, selv versus samfunn, og organisme versus miljø. Videre tar de for seg en mengde binære motsetninger som innside versus utside, nærvær versus fravær, og maskulin versus feminin. Boken introduserer essensielle og kritiske ideer om transaksjonalismen, som oppkomst, det å leve i en verden uten indre, samt den temporale og utvidede naturen av mening, sinn og selv. Bruken og utviklingen av transaksjonalismen er forankret i solide teoretiske rammer som gir leseren en dypere innsikt i utdanningsfeltets kompleksitet.