Boken 'Digital Media Use in Early Childhood' utforsker hvordan barn i tidlig alder får tilgang til den digitale verden gjennom berøringsskjermteknologi som nettbrett og smarttelefoner. Den enkle bruken av disse enhetene har åpnet for nye muligheter for læring, lek og utvikling av digitale ferdigheter. Likevel er det mange bekymringer knyttet til overfloden av skjermer, kunstig lek og en potensielt isolert tilværelse med elektroniske barnevakter, som kan hindre interaksjon med foreldre og hemme sosiale ferdigheter. I denne boken tas det utgangspunkt i en treårs forskningsprosjekt som undersøker virkeligheten rundt erfaringene til barn under seks år i Storbritannia og Australia. Med en teoretisk bakgrunn som inkluderer viktige teorier fra Vygotsky, Bruner, Bronfenbrenner og Flewitt, analyseres hvordan foreldre vurderer mulighetene og risikoene ved deres barns bruk av digitale medier i lys av andre betydelige faktorer, som tid barna tilbringer med besteforeldre og tidlig barndomsutvikling.