Hva skiller dokumentarteater fra andre former for drama? Hvordan har det integrert ulike medier gjennom årene, og hvilken effekt har dette hatt? Hvilken relasjon har det til sannhet og virkelighet, samt avgjørende øyeblikk av samfunnsmessig uro og politisk endring? I denne korte, men autoritative boken tar Andy Lavender leseren med på en reise gjennom et århundre av dokumentarteater og -performance, samt analyserer sentrale produksjoner. Boken er organisert i tre deler som følger en bred kronologisk tilnærming, og utforsker dokumentasjonsnatur, former for intervensjon gjennom teater, fremstillingen av levd erfaring, samt spørsmål om sannhet, virkelighet og representasjon. Gjennom en rekke case-studier, som starter med Piscators 'In Spite of Everything!' (1925) og fortsetter med arbeidet som fulgte i Europa og Amerika, inkludert tribunal- og vitne-spill fra 1990- og 2000-tallet, belyser boken sammenhengen mellom tre nøkkelproduksjoner og øyeblikk av samfunnsmessig og politisk krise, som 'Fires in the Mirror: Crown Heights Brooklyn'.