Boken "Domestic Work in Postcolonial Tanzania" utforsker dynamikken rundt læring av husarbeid og omsorgsarbeid innen rike utenlandske husholdninger, preget av betydelig økonomisk privilegium og tidvis diplomatiske immuniteter. Paula Mählck benytter seg av samtidige beretninger fra privilegerte kvinnelige utenlandske arbeidsgivere samt tanzanianske husarbeidere, kombinert med koloniale dokumenter, analyser av den fysiske utformingen av utenlandske husholdninger, samt litterære verk og analytisk autoetnografi for å undersøke kontinuitetene og endringene i moderne ansettelsesforhold sammenlignet med perioden under britisk kolonistyre fra 1920-tallet til 1960-tallet. Mens forholdet mellom kvinnelige arbeidsgivere og husarbeidere danner inngang til analysen, dykker studien dypere inn i postkoloniale læringsdynamikker og deres sammenhenger med kjønn, rase og klasse. Den legger vekt på læring som en dynamisk prosess preget av forhandling og bevegelse, og tilbyr et nyansert perspektiv som går utover overfladiske betraktninger.