I løpet av de siste femti årene har både fredsundervisning og menneskerettighetsundervisning utviklet seg som distinkte og separate globale felt innen forskning og praksis. Disse feltene har blitt fremmet gjennom mange initiativer, inkludert De forente nasjoner, sivilt samfunn og grasrotdanserne, som alle tar sikte på å avvikle ulike former for vold samt å fremme kulturer preget av fred, rettferdighet og menneskeverd. Boken *Educating for Peace and Human Rights* gir studenter og lærere en grundig innføring i utfordringene og mulighetene knyttet til implementering av freds- og menneskerettighetsundervisning på tvers av ulike globale sammenhenger. Den undergraver de sentrale begrepene som definerer begge felt, utforsker deres historiske utvikling og konseptuelle grunnlag, og presenterer modeller og viktige forskningsfunn som belyser deres skjæringspunkter, fellesnevnere og forskjeller. Med en annotert bibliografi legger boken ut en omfattende forskningsagenda, slik at både nye og erfarne forskere kan navigere og bidra til disse avgjørende områdene innen utdanning.