Denne boken utforsker hvordan kritisk teori kan bistå skoleledere og administratorer med å forberede studenter på de stadig skiftende politiske, kulturelle, økonomiske og samfunnsmessige forholdene i verden. Bidragsyterne benytter seg av ideer fra kjente kritiske teoretikere som Adorno, Fromm, Marcuse og Habermas, og knytter disse til moderne teorier og debatter innen utdanningsledelse, fra moralsk utdanning til kritiske teorier om rase og praksis som er relevant for kulturen. "Educational Leadership and Critical Theory" utfordrer misoppfatningene som mange nåværende utdannere har om den analytiske tilnærmingen som tilbys av teoretikere fra Frankfurt-skolen, som ofte blir avvist av politikere og praktikere. Boken, skrevet av fremstående forskere fra Storbritannia, USA og Canada, legger vekt på og forklarer viktigheten av utdanningsestetikk, dialektikk, utdanning og sivilisasjon, den strukturelle transformasjonen av utdanningens plass i det offentlige rom, samt utdanning som både revolusjon og opplysning.