Boken "Emergent Trends in Comparative Education" tar for seg utviklingen og de mange nye temaene som påvirker utdanning i lys av globalisering, samfunnsforvandling og utfordringer som utdanningssektoren står overfor. Dette verket bygger videre på og utvider rammene fra 5. utgave av "Comparative Education". Kapitlene i boken gir en systematisk analyse av de sammenfallende globale krisene i samfunn og utdanning som er et resultat av COVID-19, med fokus på forskjellige typer utdanning, geografiske og språklige kontekster, samt teorifelt og praksis. Temaene som dekkes inkluderer den afrikanske etikken Ubuntu, Global Citizenship Education (GCE), UNESCO, STEM, lærerutdanning, lavkostskoler, sosiale bevegelser og protester, økopedagogikk, bærekraftighet, medier og teknologi, testing og økonomi i utdanning. Boken gir videre innsikt i hvordan utdanningssystemer kan bidra til miljømessig sosial rettferdighet. Flere forfattere har bidratt til dette omfattende arbeidet, lik de som skrev i den 5. utgaven av "Comparative Education".